Sunday, October 10, 2010

Suatu Ketika Dahulu : Pesanan Ayahanda

Satu ketika dahulu..ketika aku terlalu bersedih..aku mengadu pada seorang lecturer yang rapat denganku ketika di Unimap a.k.a ayahda..aku anggap dia seperti ayah aku sendiri..dia banyak bagi nasihat..banyak bagi dorongan..ade la dalam 2 minggu dia follow up aku..takut aku buat keje2 bodoh, katanya..

Memang aku terlampau sedih bile kehilangan orang yang aku sayang..lebih perit bila aku tau yang dia sayang pada orang lain..aku rase ketika itu, takde sedikit pun kekuatan yang tinggal..berdiri pun rasa nak tumbang..sampaikan acu suruh aku beli blackberry untuk gembirakan hati sendiri.. (dia nak belikan tak bleh pulak..dia sendiri pun tak keje)

Saban hari aku menangis..sahabat-sahabat menjadi teman..lama kelamaan...aku rasa makin ok..tapi rasa sedih tu kadang2 datang jugak..dah lama dia tinggalkan aku..dah lama dia hidup gembira tanpa aku..kenapalah aku masih tak boleh lupakan dia..sampai kadang2 aku dah give up fikir soal cinta..kadang2 aku rasa bodoh sebab cintakan orang yang tak menyintai kita..

Perasaan tu memang datang sendiri..aku pernah cakap pada Soket.. "Kan best kalo aku macam orang lain..senang bertukar2 pasangan.." dia jawab.. "boleh je..cuma hati ko tu je yang taknak lepaskan dia.." aih...aku bukan tak nak lepaskan..kalau boleh aku nak buang sume kenangan2 kami..aku nak lupakan dia..aku dah tak nak ingat langsung pada dia..

Tapi semakin aku ingin lupakan..semakin itu jugaklah aku mengingati..dan semakin bertambah sayang di hati...bayangan dia selalu muncul dalam hidupku..bodohnya aku..

Aku pernah tanya satu soalan pada ayahda : apakah tanda2 seorang laki tu cintakan kita? beliau menjawab:

Hati orang susah kita nak selami..sayang sangat mudah diungkapkan..tapi bukan 100% betul..biasanya berdasarkan perbuatan..jika dia sayang kita, dia akan jaga kita betul2..apa yang kita tak suka dia akan akur..dia sanggup buat apa saja sebagai bukti kasih sayangnya pada kita..tapi bukan yang tak baik..benda yang tak baik bukan sayang..tapi nafsu..

Dia akan mengaku kesalahannya dan akan mengalirkan air mata kekesalannya.. orang yang sayang kita,akan wujud perasaan cemburunya tapi bukan cemburu buta..sanggup memenuhi impian kita..tapi jangan sampai terjun bangunan ka..bakar dengan api ka..yang tu ayahda pun lari..

Sempat jugak dia buat lawak..hehe...aku dah letih bersedih...aku dah letih fikirkan dia..aku betul2 dah letih...tapi mampu ke aku berhenti dari letih tu...perasaan...aku tak boleh tipu diri sendiri..memang susah lupakan dia...tahniah la buat awak...awak berjaya buat saya sesedih ni..aku berharap agar muncul seorang lelaki yang boleh delete kenangan2 aku bersama si dia..membawa aku ke arah kebahagiaan dunia dan akhirat...yang jauh dari si dia dan dekat dengan Nya..amin...


Letih sangat2...

10 comments:

mR.sYaH said...

baguslah awak dpt lecturer mcm tu..

tp apapun ain kena yakin satu hari nnt akan hadirnya seorg lelaki yg memang diciptakan utk ain.. :D

Along Tapa said...

yeah!!!setuju dengan bapak ko...bapak2 itu sangat tinggi pengalamannya...kalo bapak aku kena tanya apa ciri orang tu cinta kita, dia cakap kalo ko rasa rimas nak mampos dengan orang tu, maka orang tu cintakan kita...ada ke patut~~~

Gorengbaek - Mari membudayakan bahasa melayu

ainz said...

Mr Syah :
thanx,syah...insyaAllah..lepas ni no more cintan2..kalau dia ikhlas, dia akan masuk pinang kita..tul x?heee...

Along Tapa :
kiranya aku ni kategori tu la,ek? hehehe...ade btul gak ape yang bapak ko ckp tu..orang tua ni bnyak pengalaman..eloklah kita tanya pada yang lebih arif..hehe..

Mr Noble said...

aku berharap agar muncul seorang lelaki yang boleh delete kenangan2 aku bersama si dia <-- insyaAllah. amiin :)

ainz said...

amin....

thanx noble.. :)

Amni said...

Hahaha.. kelkar jawapan along tapa tu.. ekekekkeke....

insha allah ada tu.. saya dah jumpa, kenapa tidak ain? =) insha allah..

nabilah_2908 said...

dgn kehadiran cinta baru saja lah yg mmpu buatkan ain lupa kan dia...

and sy tahu...bukan senang nak terima cinta baru...tp cinta itu pasti ada..bersabar lah.. ;)

jom ke APA KATA HATI pulak,
MENU 101010

ainz said...

Amni:
Kalau dah jumpe nnt, ain bgtau amni..k.. :)

Nabilah:
Btul tu..bukan senang nak mulakan cinta baru..dan bukan senang nak cari orang yg serasi dengan kita..insyaAllah..haritu akan tiba.. :)

Anna Boleyn said...

Ingatlah pesan ayahanda tu and jadikan ianya kayu pengukur untuk tentukan samaada seseorang lelaki tu btol2 sayangkan kita atau tak. semoga ainz jumpa lelaki yang lebih baik lagi dari yang sebelum ni. cekalkan hati ye. :)

ainz said...

insyaAllah..Allah bersama dengan org yg sabar..thanks anna.. :)