"Manakah yang lebih baik, berpuasa qadha terlebih dahulu baru berpuasa sunat, atau menggabungkan kedua-duanya sekali? Contohnya seperti puasa qadha ramadan dengan puasa enam."Satu soklan yang ckup membingungkan kebanyakan wanita Muslim bile menjelangnye syawal setiap tahun..aku pn xketinggalan tertanye2..korang bleh bce jwapannye kat sini:
Bawah ni adalah sedikit summary yang telah aku buat untuk peringatan kita bersame:
- Amalan fardhu/wajib lebih utama di sisi Allah SWT dari yang sunat, walau sehebat mana sekalipun yang sunat itu.
- Kalau kita buat yang sunat dulu n umur kita xpanjang untuk mengqadhakan puase kita, kita dikira berhutang dengan Allah SWT. Nk dipendekkan crite: berdose.
- Sebaliknye kalau kita buat qadha puase n umur kita xpanjang. pastu xsempat nk puase sunat syawal, kita xkan menghadapi ape2 masalah sbb dah byr hutang. mungkin jgk kita akan dapat pahala sunat syawal tu skali. Wallahu a’lam.
- Tidak elok (bagi mereka yang mampu) untuk menggabungkan puase sunat n puase qadha (wajib). Ini kerana amalan wajib memerlukan tumpuan khusus yang tidak berbelah-bahagi semasa mengerjakannye. Oleh itu, tindakan gabungan ini pasti mengurangkan kesempurnaan dalam menunaikan tuntutan wajib. Wallahu a’lam.
- Rujukan: A’isyah ra yang melewatkan qadha boleh dijadikan hujjah bahawa beliau mengasingkan kedua-dua puasa qadha dan syawal.
- Tindakan mengabungkan puase mungkin boleh merosakkan kepastiannya. Ulama mencadangkan agar diniat puasa qadha sahaja. Menggabungkan puase akan mengurangkan pahala sunat syawal kerana tidak diniat sepenuhnya.
- Ada jgk yang berhujah bahawa amalan sunat tidak boleh ditunaikan sebelum amalan fardu.
- Niat juga ada displinnya dan tidak boleh buat sesuka hati di dalam ibadah.
- Bagaimanapun, ia bleh anggap sebagai rukhsah (keringanan) bagi mereka yang mempunyai kesukaran kerana uzur dan tidak mampu untuk mengasingkannya.
No comments:
Post a Comment